Kurs Power Platform | #10 Wyzwalacz procesu

Data publikacji: 19.05.2021

Oprócz funkcjonalnego i miłego dla oka interfejsu większość aplikacji wymaga jeszcze towarzyszącego jej procesu. Każdy proces potrzebuje z kolei wyzwalacza, czyli jednoznacznego sygnału startu. Może nim być akcja użytkownika, może być zdarzenie w innym systemie, może być nim czas. Wyborem odpowiednich dla naszej aplikacji wyzwalaczy rozpoczniemy naszą przygodę z Power Automate – kolejnym elementem Power Platform.

Każdy proces zbudowany w Power Automate, to nic innego jak sekwencja akcji. Możliwość ich parametryzowania w połączeniu z faktem, że wykonują się automatycznie, sprawia, że Power Automate szturmem zdobywa serca kolejnych użytkowników Office 365. Więcej o samych akcjach opowiem Ci w kolejnych odcinkach. W tym skupimy się na tym, co wprawia sam proces w ruch, czyli wyzwalaczu.

Wyzwalacz to nic innego, jak pewien czynnik, który uruchamia konkretny zdefiniowany w Power Automate proces. Brzmi enigmatycznie? Wszystko powinno się wyjaśnić po przejrzeniu listy dostępnych rodzajów wyzwalaczy i odpowiadających ich rodzajów samych procesów.

Wyzwalane są przez konkretną akcję w systemie. Do ich działania potrzebny jest odpowiedni konektor obsługujący dany system. Bardzo popularne rozwiązanie, bo jest w pełni automatycznie. Przykłady: po utworzeniu elementu na liście SharePoint, po odebraniu wiadomości email, itp.

Ten rodzaj procesu jest wyzwalany przez bezpośrednią akcję użytkownika. Najczęściej jest to wciśnięcie przycisku (np. w aplikacji Power Apps). Ponieważ tego rodzaju wyzwalacz potrzebuje interakcji z użytkownikiem, to jego ciekawą cechą jest możliwość generowania specjalnych formularzy, które mogą posłużyć do zebrania dodatkowych danych przy starcie Flow.

Ostatni przypadek jest najprostszy. Wyzwalaczem dla procesu może być także czas. Wszędzie tam, gdzie potrzebujesz regularnych wystąpień swojej automatyzacji (np. generowanie raportów), ten wyzwalacz będzie najlepszym rozwiązaniem.

W tym odcinku zobaczysz jak w praktyce zbudować swój pierwszy proces w Power Automate ⤵

Na koniec warto wspomnieć, że w naszym przykładzie równie dobrze można było zbudować proces błyskawiczny uruchamiany z przycisku zapisującego nową reklamację w aplikacji Power Apps. W większości przypadków byłoby to lepsze rozwiązanie, tyle że trochę trudniejsze w implementacji. Dlatego na początek wybrałem ścieżkę tworzenia Flow automatycznego. Swoją drogą, słowo „Flow” oznacza po prostu proces tworzony w Power Automate. Była to też do niedawna nazwa samej platformy, więc spotkasz się z tym terminem jeszcze nie raz????.

W następnym odcinku pokażę Ci kilka akcji, które można wykorzystać do komunikacji z użytkownikami.

Dzięki i do następnego razu!

PS Pytania zostawiaj w komentarzach – chętnie pomogę.

  1. Źródła danych
  2. Przewodnik po Power Apps
  3. Ekran startowy
  4. Nawigacja
  5. Galeria – podstawy
  6. Galeria – formatowanie
  7. Formularze – podstawy
  8. Formularze – formatowanie
  9. Udostępnianie aplikacji
  10. Power Automate. Wyzwalacze
  11. Power Automate. Komunikacja
  12. Power Automate. Zatwierdzanie